joi, 20 martie 2008

Ridica-te singur

[...]Iisuse, Cel ce ai impreunat cerul cu pamintul, ridica-ne si pe noi de pe pamint la cer[...]
Iata o idee la fel de veche precum crestinismul insusi: "vino si salveaza-ma, pe mine pacatosul si nevrednicul", dar mai ales necugetatorul, care nu sunt capabil sa-mi folosesc unul din darurile mele cele mai de pret: inteligenta.
Ce-are de-aface inteligenta cu salvarea? Dumnezeu nu face diferenta intre cei dotati intelectual si cei mai putin dotati, sau intre cei care isi folosesc darurile sau si cei care nu, toti sunt copii lui. Inteligenta intra in scena atunci cand faci corelatii mici intre efectul cuvintelor si gandurilor asupra mintii individului (se pot gasi informatii sub topicuri variate: autosugestie, NLP (programarea neuro lingvistica), spalarea creierului. Nu am mers prea departe comparand cu spalarea creierului, deoarece nu analizez dogma si obiceiurile din interiorul crestinismului, asa cum ar face orice bun crestin, ci din afara, acolo unde se poate face si comparatie cu alte dogme si stiinte.
Rugaciunea a existat de la inceputul timpurilor si a fost practicata fata de multi zei, dar asta nu o face buna sau macar utila.
In principiu rugaciunile adresate entitatilor superioare sunt dintre cele mai impertinente si stupide dintre toate. De ce? Pentru simplul motiv ca in 99.9% dintre cazuri se cere ceva. Gama este larga si ambigua: "biruitorul mortii, biruieste patimile noastre cele rele", "O, milostiva Maica a lui Dumnezeu atinge-te de inimile lor si scoate-i degraba din caderile de pacate, adu-i la infranarea cea mantuitoare"...). Oare in ce univers functioneaza acest regim de 'da-mi, da-mi, da-mi... preamarite, da-mi, preacurate, da-mi..."? Pentru ca in acest univers avem pana si legi fizice care vorbesc despre actiune si reactiune, despre fapt si rasplata, sau mai specific, despre cerere si multumire. Exista pe-undeva vre-o rugaciune unde sa se spuna "iti multumesc pentru tot ceea ce mi-ai dat:" pentru boala si pentru sanatate, pentru saracie si pentru bunastare etc.
Acesta este si motivul pentru care rata de rugaciuni indeplinite abia se apropie de 0.1%. Ce parinte ar accepta sa ii dea copilului sau orice, in absenta unui "multumesc".
Pentru acei care dispun undeva o urma de inteligenta si dorinta de a incerca macar ceva nou, incercati o noua rugaciune:
"Iti multumesc tie, Doamne, pentru bunatatea pe care mi-o arati (aici e partea in care trebuie sa rezisti tentatiei de a te autointitula "pacatos/nevrednic/rob" s.a.), pentru linistea din viata mea si a celor din jur, pentru abundenta din viata mea si a celor din jur, pentru frumusetea din viata mea si a celor din jur" - se poate inlocui "celor din jur" cu "tuturor oamenilor", dupa gust... deasemenea ingenuncherea este strict interzisa, intrucat se aude mai bine de sus.
In incheiere am incercat sa gasesc o imagine cu un sfant care sa rada/zambeasca - nu am gasit, nici nu tin minte sa fi vazut vre-odata. Pacat. Nu cred k viata pe pamant a fost conceputa ca sa fie traita cu un par in fund. Precum un parinte care nu da copilului sau obiecte cu care el nu doreste sa se joace, asa nici Dumnezeu nu ne-a dat daruri interzise noua. Bucura-te de tot ceea ce viata iti ofera si savureaza-ti toate darurile.

Cat despre acel "ridica-ma" adresat alcuiva... Ridica-te singur, pentru ca nici dumnezeu, nici satana si nici cei din jur nu te pot ridica/cobora/schimba daca tu nu o faci.

3 comentarii:

Anonim spunea...

Uite ca a aparut la orizont si un post care a placut ochilui. O singura mentuine : exista si "rugaciuni" de multumire cu toate ca acest cuvant "rugaciune" are la baza "a ruga" deci practic o cerere ... mai nuantata asa, ca doar vorbesti cu divinitatea :))

Cristian Coţoi spunea...

O remarca faina - perfect adevarat. Postul in schimb sublinia 'obligatia' de a multumi pentru ceea ce primesti si chiar pentru ceea ce nu primesti. Abia atunci va functiona acea regula 'cere si ti se va da, bate si ti se va deschide'.

Anonim spunea...

Sa nu uitam ca la rugaciunea de multumire da bine sa adaugi si niste fapte personale, fara de care cuvintele de recunostinta nu prea au valoare.